Algemeen

Influencers platform vs Influencer marketing bureau

influencer platform

Influencers marketing is niet meer weg te denken uit de marketingmix van vele bedrijven. Dit onderdeel van de marketingmix is relatief goedkoop en levert je veel op, vandaar dat het ook zo succesvol is. Steeds meer bedrijven stappen over en als we de verwachtingen mogen geloven blijft deze trend het nog wel even volhouden. Soms kan het voor bedrijven wel lastig zijn om dit gedeelte van de marketingmix te managen. De influencermarketingmarkt is relatief groot maar toch vrij nieuw en onbekend. Er is een groot aanbod wat betreft de influencers maar in deze groep wordt de groep nep-influencers ook steeds groter. Bedrijven hebben moeite om dit soort influencers eruit te halen en hier gaat er veel tijd inzitten. Een oplossing voor dit probleem zijn de bureaus en platformen in deze markt die als een soort van tussenschakel tussen bedrijven en influencers zitten. In deze blog vertellen we je graag meer over het influencer platform.

Wat is een influencer platform?

Een Influencer platform is een soort van tussenschakel tussen bedrijven en influencers. Het wordt vaak ook wel gezien als een marktplaats. Influencers bieden zichzelf (en daarmee hun dienst) aan op deze platformen. Bij het aanmelden wordt vaak de Google-analytics bijgevoegd waardoor alle waarden zoals DA, TF, Maandelijkse unieke bezoekersaantallen en andere belangrijke informatie meteen wordt doorgespeeld. Ook zetten ze vaak hun vraagprijs voor een samenwerking erbij. Bedrijven kunnen op deze platformen een oproep plaatsten met betrekking tot hun campagne. Ze maken een pitch of ze gaan zelf op zoek naar influencers die ze vinden aansluiten bij hun product of dienst en het doel van de campagne. Dit kan bijvoorbeeld zijn; een betere linkwaarde, naamsbekendheid vergroten, meer traffic en/of leads genereren, etc.  Hebben ze uiteindelijk gevonden wat ze zochten of hebben er influencers gereageerd en gaan ze hiermee akkoord dan komt er een samenwerking tot stand.

De voordelen van een influencer platform

Een influencer platform is ontzettend overzichtelijk en transparant. Je weet meteen met wat voor soort influencers je te maken hebt, de prijzen zijn bekend, je weet de waardes, etc. Hierdoor kan een bedrijf zelf een keuze maken en zelf aan de slag gaan. Daarnaast bewaakt het influencer platform de kwaliteit van de influencers. Zijn de influencer nep dan worden ze al niet in het systeem opgenomen. Ook voor de influencers werken dit soort platformen erg fijn. Ze kunnen zelf reageren op een opdracht als dit aansluit bij hun unieke content. Een influencer platform is toegankelijk voor alle soorten bedrijven, ook voor de bedrijven met een wat kleiner budget.

De nadelen van een influencer platform

Een influencer platform kan erg onpersoonlijk zijn en je hebt niet het persoonlijk contact zoals je dit bij een influencer marketing bureau wel zult hebben. Hierdoor kan het zijn dat bedrijven kwantiteit boven kwaliteit verkiezen waardoor soms mooie dingen worden gemist. Ook is er vaak geen sturing en zul je de kwaliteitsbewaking van je campagne helemaal zelf moeten doen.