Webshop marketing onderdelen voor succes

Webshop marketing

Werk jij bij een bedrijf dat een webshop heeft? Dan zul je vast weten wat voor werk daar aan te pas komt. Logistiek moet er veel gedaan worden, zoals het onderhouden van allerlei contacten met leveranciers en klanten. De orders moeten ingepakt worden en op tijd de deur uit. Het is misschien nog wel meer geregel dan een offline winkel. Het allerleukste is, als je op het kantoor van deze webwinkel kunt werken én af en toe in het magazijn. Zo krijg je van beide werelden wat mee en heb je een mooie balans tussen op kantoor zittend werk doen en hard zwoegen. Een onderdeel van het kantoorwerk van een webwinkel runnen is webshop marketing. Dat zul je namelijk ook moeten verrichten voor je webwinkel. In deze blog loop ik wat aspecten van webshop marketing door en waar je op moet letten.

De onderdelen

Webshop marketing is de parapluterm voor alle marketing activiteiten voor je webwinkel. Het doel van webshop marketing is meer verkeer en meer conversies behalen. Als eerste zet je een algemene webshop marketing strategie uit om te gaan toepassen op jouw webwinkel. Je brengt je doelgroep in kaart en gaat daarop de inhoud van je webwinkel aanpassen. Daarrna kijk je of de content SEO-gericht is. Dat zorgt ervoor dat je in de zoekmachines beter gevonden wordt. De volgende stap is online gaan adverteren op allerlei kanalen die geschikt zijn voor je doelgroep. Als laatste kun je alle randactiviteiten bedenken zoals webcare op je social media kanalen. Al deze bovenstaande dingen horen bij goede webshop marketing. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over wat je er nu precies mee wil.

Uitgebreide webshop marketing

Er zijn allerlei analyses die je als eerste kunt doen op je doelgroep. Je zet bijvoorbeeld Google Analytics aan en de e-commerce tracking. Dit zorgt ervoor dat je in kaart kunt brengen met wat voor bezoekers op je site je te maken hebt. Wat voor mensen komen graag op jouw site? Daarna ga je onderzoeken wat deze mensen graag zien op websites, daar zijn allerlei artikelen online voor te vinden. Bepaalde leeftijdsgroepen prefereren een bepaalde tone of voice bijvoorbeeld. Je past je website er aan aan. Ook moet je de juiste zoekwoorden terug laten komen. Doe een zoekwoordenonderzoek (of laat dat doen door professionals) om je categoriestructuur en website inhoud te laten bepalen. Je schrijft vervolgens contentpagina’s met de zoekwoorden. Ook ga je op de zoekwoorden met een hoog zoekvolume adverteren. Zo wordt je webshop marketing van een hoog niveau.