Denk als bedrijf na over je imago!

Als eenmanszaak is dit een gemakkelijkere opgave dan als je een MKB-bedrijf hebt. MKB staat voor Midden- en kleinbedrijf. Hierbij heeft een klein bedrijf minder dan vijftig werknemers in dienst en een middenbedrijf minder dan 250 medewerkers. Waarom ik aangeef dat het als eenmanszaak gemakkelijker is om je imago hoog te houden heeft wat mij betreft te maken met het volgende: Als eenmanszaak weet je precies wat je wilt uitstralen en wat je doel is. Je hebt als het ware een missen en je hebt plannen opgesteld voor over de langere termijn. Dit houdt waarschijnlijk ook in dat je er rekening mee houdt hoe je je kleedt en welke auto je meeneemt naar een klant. Hoe groter een bedrijf, hoe lastiger dit wordt. Als is het alleen al de feeling die medewerkers met het bedrijf hebben als ze in dienst genomen worden. Dat ligt allemaal heel genuanceerd. Toch kan je tot op zekere hoogte wel bijdragen aan wat je als bedrijf uitstraalt in de MKB sector.

Presentatie

Dat alles af kan hangen van de presentatie is voor de meeste mensen inmiddels wel duidelijk. Iemand met smoezelige kleren zal minder waarschijnlijk een kans krijgen dan iemand die er netjes uit ziet. Daar kan je ook gebruik van maken door voor het personeel werkkleding aan te schaffen of door bepaalde kledingvoorschriften op te stellen waar een werknemer akkoord mee gaat als hij in dienst komt. Daarnaast is er nog iets waar je invloed op hebt. Vooral als je als bedrijf belangrijke afspraken hebt buiten de deur. Je kan dan voor je werknemers een lease auto regelen. Denk bijvoorbeeld aan een mkb lease. Je kunt dan gebruik maken van een short lease zodat je niet aan jarenlange contracten vast zit. Ook is het voordelig voor je vermogen omdat er niet ineens een grote hap geld uit je onderneming weg vloeit. Op deze manier heb je dus invloed op je presentatie omdat jouw werknemer komt voorrijden in een nette auto.

Tevreden

Een ander belangrijk punt is de tevredenheid van de medewerkers. Medewerkers die tevreden en blij met hun werk en werkgever zijn, schijnen harder te werken. Ook zijn ze er trots op om voor het bedrijf te werken en zullen zich daarvoor inzetten. Zorg er dus voor dat je medewerker tevreden is met zijn baan. Dat hoeft niet alleen in geld tot uiting te komen. Een blijk van waardering voor hun werk en inzet in namelijk ook enorm van belang!

Laatste artikelen

Gerelateerde berichten