Home Zakelijk De beste manier om zakelijke keuzes te maken

De beste manier om zakelijke keuzes te maken

0
De beste manier om zakelijke keuzes te maken

Niet alleen werknemers moeten soms moeilijke beslissingen maken. Regelmatig staan werkgevers ook voor lastige keuzes. Desondanks moet de knoop doorgehakt worden. Maar hoe doe je dat? Op welke manier weet je zeker dat jij de beste beslissing neemt voor jouw bedrijf? Er zijn diverse theorieën en technieken die je kunt toepassen. Denk bijvoorbeeld aan de pareto-analyse, de grid-analyse en het simpelweg vergelijken van de mogelijkheden. Ben je nog niet bekend met deze tactieken? Tijd dat daar verandering in komt! Vandaag staat helemaal in het teken van werknemers. Je komt zometeen te weten wat de beste manier is voor jou om zakelijke keuzes te maken.

Beste manier voor kleine beslissingen

Moet je als bedrijfseigenaar een relatief kleine knoop doorhakken die weliswaar een grote impact kan hebben? Dan stel ik voor om een gepaarde vergelijking te maken. Stel, je moet kiezen tussen houten pallets, kunststof pallets en nog veel meer andere hulpmiddelen voor jouw logistieke processen. Schrijf alle mogelijkheden in een tabel waarbij ze zowel horizontaal als verticaal vermeld staan. Ga vervolgens de tabel af. Bij elke lege plek geef je de voorkeur aan een optie en hoe groot die voorkeur is. Gebruik hier bijvoorbeeld nummers voor. Nadat je de tabel hebt ingevuld, tel je alle waarden bij elkaar op. De optie met de hoogste waarde is de beste optie! Zo kan het zijn dat kunststof pallets uit de bus komen als winnaar. Vervolgens kun je dus weer bepalen waar je die kunststof pallets het beste kunt bestellen.

Beste manier voor beslissingen met betrekking tot opbrengst

Naast het kiezen van materialen zijn er ook veel keuzes die je als werknemer moet maken die betrekking hebben op dienstverlening en investeringen. Voor dat soort beslissingen kun je het beste de pareto-analyse gebruiken. Deze tactiek werkt met de 80-20 regel. Dat houdt in dat maar liefst 80 procent van het resultaat wordt bereikt wanneer de inzet 20 procent is. Met deze analyse kies jij gegarandeerd de optie met de meeste opbrengst en de minste moeite. Dat is wel zo fijn wanneer jouw bedrijf het wat moeilijker heeft of als je even snel een boost moet geven aan de omzet. Hiervoor moet je eerst alle opties opschrijven. Vervolgens noteer je de opbrengst van alle mogelijkheden. Is dit lastig? Geef dan een soort ranking aan de opties. Zo maak je namelijk inzichtelijk welke mogelijkheid de hoogste opbrengst heeft voor de laagste kosten.

Beste manier is de optie die voor jou werkt

Natuurlijk zal niet iedere werkgever zitten springen om dit soort vergelijkingen en analyses te maken. Zeker wanneer je een kleiner bedrijf hebt, dan spendeer je jouw tijd liever aan andere zaken. Aan al deze bedrijfseigenaren wil ik het volgende meegeven: de beste manier om zakelijke keuzes te maken is de manier die voor jou werkt. Blijf in ieder geval proberen als je jouw ideale manier nog niet gevonden heeft.