Algemeen

Een winkel openen: Dit moet je weten

Het openen van je eigen winkel is iets wat heel spannend en leuk is. Veel winkeliers hebben al jarenlang de droom om dit te doen voordat ze daadwerkelijk de stap zetten. Als het dan uiteindelijk echt zo ver is, is dit natuurlijk geweldig. Helaas is het openen van je eigen winkel niet alleen maar rozengeur en maneschijn, maar komt er wel behoorlijk wat bij kijken. In deze blog lees je alles wat je moet weten hierover. 

Het bedrijfskundige deel

Een groot deel van al het voorbereidend werk dat komt kijken bij het openen van een winkel, is heel bedrijfskundig. Als je hier geen verstand van hebt, kan dit soms best een uitdaging zijn. Toch is het allemaal wel goed te doen zolang je weet wat er allemaal moet gebeuren. Het belangrijkste waar je mee zult moet beginnen, is het schrijven van een bedrijfsplan. Dit is eigenlijk een soort grote samenvatting van hoe je bedrijf eruit zal komen te zien, van alle stakeholders tot en met het marketingplan. Naast het bedrijfsplan zal je ook het financiële plaatje in kaart moeten brengen. Hoeveel verwacht je te gaan verdienen en waar zal dit aan uitgegeven worden? En niet te vergeten: Hoe ga je het winkelpand en andere vaste lasten financieren. Bij dit soort abstracte taken kun je natuurlijk altijd hulp van een expert inschakelen. 

Het praktische deel

Als je het bedrijfskundige aspect goed hebt voorbereid en weet dat je plan doorgezet kan worden wat betreft de financiën, dan is het tijd om aan alle praktische zaken te gaan denken. Zo heb je bijvoorbeeld heel veel nodig voor een winkelpand. Het lijkt soms net een tweede huis wat betreft benodigdheden. Zo zal je een klein keukentje willen bouwen voor de pauze van de werknemers en moet je een rolcontainer huren voor al het afval. Dit zijn dingen waar je in eerste instantie misschien niet aan zal denken, maar wat wel hard nodig is. Natuurlijk moet je ook de meer voor de hand liggende dingen aanschaffen, zoals een kassa systeem en stellingkasten voor je producten. 

De opening

Misschien zal je je nooit helemaal 100% goed voorbereid voelen, maar op een gegeven moment moet je de deuren van je winkel gewoon opengooien. Wat belangrijk is voor de opening van je winkel, is dat je dit goed moet promoten van tevoren. De eerste indruk is het belangrijkst en als klanten bij hun eerste bezoek tevreden zijn, zullen ze ook een stuk sneller terugkomen.